Het SKDD ouderportaal

Laagdrempelige en gebruiksvriendelijke communicatie via de SKDD OuderApp in een afgesloten, veilige digitale omgeving.

 <<< Korte video-uitleg

Handleiding Ouderportaal (uitgebreid)
Handleiding OuderApp

SKDD Ouderportaal

Veelgestelde vragen

Inloggen/toegang

Hoe kan ik inloggen?

Het SKDD ouderportaal is op 3 manieren te bereiken:
• Via deze website, klik rechtsboven op ‘mijn SKDD’.
• Via de SKDD-app (genaamd ‘OuderApp van Konnect’), te vinden via de App store/Playstore d.m.v. zoeken op ‘SKDD’. Tijdens het activeren van de app vul in bij de gevraagde URL: mijnskdd.ouderportaal.nl
• Via www.mijnskdd.ouderportaal.nl

Hoe en wanneer ontvang ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord?

Rond 6 weken voor de startdatum van de opvang ontvang je een activeringsmail van de leverancier (Konnect) met een link naar de inlogpagina van het portaal. Je gebruikersnaam is je e-mailadres zoals dat bij ons bekend is. Je kiest zelf een wachtwoord van minimaal 10 karakters waarin in elk geval een hoofdletter, kleine letter en een cijfer voorkomt.

Wat is mijn gebruikersnaam?

Je gebruikersnaam is je e-mailadres wat bij ons bekend is.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat kan ik doen?

Klik op ‘wachtwoord vergeten’ en vraag een nieuw wachtwoord aan. Je ontvangt per email een nieuw wachtwoord. Vervolgens kun je weer inloggen met je gebruikersnaam (dit is je e-mailadres) en het nieuwe wachtwoord.

Ik heb een nieuw wachtwoord aangevraagd maar ontvang geen e-mail met mijn nieuwe wachtwoord.

Het kan voorkomen dat de mail in je ongewenste-mail/spamfolder terecht is gekomen. Het is raadzaam deze map te controleren.
Het wachtwoord wordt verzonden naar het e-mailadres dat bekend is bij onze administratie. Vraag bij de medewerkers op de groep welk e-mailadres bij ons bekend is of neem contact op met onze afdeling Klantrelaties

Hoeveel weken voor de start van de opvang kan ik inloggen?

Rond 6 weken voor de startdatum van de opvang ontvang je een activeringsmail van de leverancier (Konnect) met een link naar de inlogpagina van het portaal. Je gebruikersnaam is je e-mailadres zoals dat bij ons bekend is. Je kiest zelf een wachtwoord van minimaal 10 karakters waarin in elk geval een hoofdletter, kleine letter en een cijfer voorkomt.

Kan mijn partner ook een eigen inlog krijgen?

Het is mogelijk dat elke ouder een eigen ouderportaal-account activeert zodat je allebei via je eigen e-mail tijdig geïnformeerd wordt met het laatste nieuws en actuele foto’s. Om het ouderportaal te kunnen activeren is het van belang dat je e-mailadres bij ons bekend is. Activeer vervolgens je account d.m.v. het SKDD ouderportaal te openen en te klikken op ‘wachtwoord vergeten’. Twijfel je of je juiste e-mailadres bij ons bekend is, de medewerkers op de groep kunnen dit voor je bekijken. Ook kun je een mail sturen naar info@skdd.nl en we controleren het voor je.

Kan ik ook anderen toegang geven tot het ouderportaal?

In verband met privacy redenen is het niet mogelijk om anderen toegang te geven.

Wat gebeurd er met mijn ouderportaal gegevens na beëindiging van de opvang?

Na het beëindigen van de opvang wordt de toegang tot het ouderportaal van de meeste gegevens direct opgeheven. Van enkele gegevens verloopt de inzage op een wat later moment. Op die manier blijft een ouder in de gelegenheid om informatie die nodig is voor de belastingdienst later nog aan te kunnen leveren.

Wanneer wordt welk onderdeel van een account opgeheven:
• De eerste twee weken na het einde van de opvang kan nog in het schriftje geschreven worden, foto’s toegevoegd worden en kunnen nog berichten ontvangen worden.
• De eerste 6 weken na beëindiging kan het schriftje en het beeldmateriaal nog gedownload worden. Er kunnen geen wijzigingen meer aangebracht worden.
• Na deze periode blijft inloggen met beperkte toegang mogelijk: alleen de persoonlijke gegevens, facturen en kinderopvang-jaaropgave(n) zijn zichtbaar en te downloaden tot 5 jaar na de einddatum van de plaatsing.

Je account eerder verwijderen?
Dat kan. Houd er wel rekening mee dat je dan geen inzage meer hebt in je kinderopvang-jaaropgaven en facturen. Stuur een mail naar info@skdd.nl en wij zorgen ervoor dat je volledige account wordt verwijderd.

Foto's / filmpjes

Wie kan de foto's en filmpjes zien in het ouderportaal?

De foto’s en filmpjes zijn alleen zichtbaar voor de ouders van de groep(en). We vragen je om integer om te gaan met het beeldmateriaal.
Vanuit het ouderportaal is het niet mogelijk om foto’s of filmpjes te plaatsen op social media. De omgeving van het ouderportaal is afgesloten. Zonder inlogcodes kunnen de foto’s en filmpjes niet bekeken worden.

Kan ik beeldmateriaal downloaden?

Ja, dat kan. Log hiervoor in op het ouderportaal via een pc en klik op ‘fotoboek – foto album bekijken’ en kies ‘foto’s downloaden’. Je kunt hier meerdere foto’s tegelijk downloaden. Ook filmpjes zijn op deze manier te downloaden. Wanneer je kind de opvang verlaat, heb je nog 2 maanden de mogelijkheid alle beelden ineens te downloaden zodat je een leuke collectie hebt van alle jaren.

Fotoboek afdrukken

De foto’s van je kind kun je vanuit het SKDD ouderportaal  af laten drukken in een fotoboek, samengesteld door ‘Van Madelief’. Je kiest zelf welke foto’s je wilt meenemen en je kunt de foto’s bewerken. Leuk voor nu om samen door te bladeren, maar ook leuk voor later als ze groot zijn. Bekijk hier de video. Op de website www.vanmadelief.nl vind je alle info en kosten.
Ga naar je OuderApp of het Ouderportaal en klik op “fotoboek maken” onder Albums. Zodra je je fotoboek hebt besteld, wordt deze binnen 5 dagen bij je thuis afgeleverd.

Kan ik beeldmateriaal delen?

Vanuit het ouderportaal bieden we geen mogelijkheid om beeldmateriaal te plaatsen op social media. Dit om te voorkomen dat ouders ongewenst beelden waarop ook andere dan de eigen kinderen staan, online zetten.
Wij vragen je om integer om te gaan met beeldmateriaal waarop ook kinderen van andere ouders zichtbaar zijn. Bedenk dat de andere ouder er bezwaar tegen kan hebben dat je foto’s van zijn of haar kind openbaar maakt en doe dit dan ook niet ongevraagd.
Via deze pagina op opvoeden.nl vind je informatie over de mogelijke gevaren en wat te doen als je toch een foto van je kind zonder gegeven toestemming online aantreft.

Kan ik de foto’s ook bekijken via de SKDD ouder app?

Dat kan zeker. Het is mogelijk dat er een markering en de na(a)m(en) van kind(eren) zichtbaar zijn op de foto. Als je klikt op ‘details’ wordt de markering verborgen en is de foto nog beter zichtbaar.

Extra opvang / BSO vakantie opvang

Hoe vraag ik een extra dag of BSO vakantiedag aan?

Via de app: Ga naar ‘agenda’ en klik rechtsboven op ‘potlood’.

Via de computer kun je aanvragen doen voor meerdere dagen en meerdere kinderen tegelijk: Klik op mijn gegevens / aanvragen / dag aanvragen
Ook kan dit via: mijn gegevens / mijn opvangkalender / dag aanvragen.

Een extra dag kan alleen worden goedgekeurd als er ruimte is op de groep.

Extra toevoeging september 2021:
Net als veel andere kinderopvangorganisaties in het land kampen ook wij op dit moment met personeelskrapte. Hierdoor zijn extra dagen of ruildagen voorlopig helaas niet mogelijk.

Kan ik voor meerdere kinderen tegelijk extra opvang aanvragen?

Dat kan. Via de computer kun je aanvragen doen voor meerdere dagen en meerdere kinderen tegelijk: Klik op mijn gegevens / aanvragen / dag aanvragen. Ook kan dit via: mijn gegevens / mijn opvangkalender / dag aanvragen.
Een extra dag kan alleen worden goedgekeurd als er ruimte is op de groep.
Onderin de aanvraag heb je ook de mogelijkheid om te kiezen of de aanvraag alleen goedgekeurd mag worden als die mogelijk is voor al je kinderen of individueel behandeld moeten worden.
Klik hiervoor onderin de aanvraag bij ‘verwerking’ op ‘als geheel beoordelen/verwerken’.

Extra toevoeging september 2021:
Net als veel andere kinderopvangorganisaties in het land kampen ook wij op dit moment met personeelskrapte. Hierdoor zijn extra dagen of ruildagen voorlopig helaas niet mogelijk.

Ruilen

Hoe kan ik een ruildag aanvragen?

Via de app: Ga naar ‘agenda’ en klik rechtsboven op ‘potlood’.
Via de computer: Klik op mijn gegevens / aanvragen / ruildag aanvragen.
Ruilen kan alleen worden goedgekeurd als er ruimte is op de groep.

Extra toevoeging september 2021:
Net als veel andere kinderopvangorganisaties in het land kampen ook wij op dit moment met personeelskrapte. Hierdoor zijn extra dagen of ruildagen voorlopig helaas niet mogelijk.

Kan ik voor meerdere kinderen tegelijk een ruildag aanvragen?

Dat kan. Via een computer kun je een ruildag aanvragen voor meerdere kinderen tegelijk: Klik op mijn gegevens / aanvragen / ruildag aanvragen
Ook kan dit via: mijn gegevens / mijn opvangkalender / ruildag aanvragen.
Onderin de aanvraag heb je ook de mogelijkheid om te kiezen of de aanvraag alleen goedgekeurd mag worden als die mogelijk is voor alle kinderen of individueel behandeld moeten worden.
Klik hiervoor onderin de aanvraag bij ‘verwerking’ op ‘als geheel beoordelen/verwerken’.

Extra toevoeging september 2021:
Net als veel andere kinderopvangorganisaties in het land kampen ook wij op dit moment met personeelskrapte. Hierdoor zijn extra dagen of ruildagen voorlopig helaas niet mogelijk.

Afwezig melden

Hoe moet ik mijn kind afmelden?

Ga in de OuderApp naar ‘mijn kind’ en klik bovenin op ‘afwezig melden’ en kies de datum of periode.
Bij afmeldingen die langer dan 2 maanden in de toekomst plaatsvinden zie je een melding ‘ Je ziet tot …datum … de geplande groepen, na deze datum is geen detailplanning bekend.’
Deze melding kun je negeren. Selecteer een reden (bijvoorbeeld vakantie) en kies voor aanvraag indienen.

De groep ontvangt deze melding direct, je hoeft hierover niet meer te bellen of te mailen.

Tegoeden

Waar kan ik zien of en hoeveel tegoed uren ik heb opgebouwd?

In de ouderportaal desktopversie in de rubriek ‘mijn gegevens / mijn tegoeden’ is zichtbaar of en hoeveel tegoed je hebt opgebouwd. In de SKDD-ouder app is de desktopversie te bereiken via de button rechtsonder ‘Account’ kies aansluitend op ‘Naar ouderportaal’.

De hoogte van je BSO pakket tegoed is afhankelijk van het gekozen BSO opvangpakket. Meer hierover vind je hier …

Voor de peuterspeelgroepen zijn tegoeduren niet van toepassing.

Hoe kan ik tegoeduren inzetten?

Je opgebouwde tegoeduren kun je inzetten voor een extra gewenste opvangdag (KDV) of schoolvakantiedag / schoolsluitingsdag (BSO):
Via de app: Klik onderin rechts op ‘Overige’ en aansluitend op ‘tegoeden’.
Via de computer kun je aanvragen doen voor meerdere dagen en meerdere kinderen tegelijk: Klik op mijn gegevens / aanvragen / dag aanvragen
Ook kan dit via: mijn gegevens / mijn opvangkalender / dag aanvragen.
Kies in de aanvraag ‘met tegoed voldoen’.

Waar kan ik in het ouderportaal een BSO jaaroverzicht vinden met de schoolvakanties en schoolsluitingsdagen?

In de ouderportaal desktopversie in de rubriek ‘mijn gegevens / mijn opvangkalender’ zie je de schoolvakanties en schoolsluitingsdagen die bij ons bekend zijn. Vanaf deze plek kun je makkelijk aanvragen indienen, bekijken wat je al eerder hebt aangevraagd of de status van eerder aangevraagde dagen bekijken.
In de Ouder app is de desktopversie te bereiken via de button ‘Account’, klik aansluitend op ‘Naar ouderportaal’.

Let op: Alleen de schoolvrije dagen die bij ons bekend zijn staan hierin vermeld. Het komt voor dat de school aanpassingen heeft gedaan die nog niet bij ons bekend zijn. Mis je een sluitingsdag in de kalender stuur dan een bericht naar de groep zodat men deze dag in de kalender kan laten toevoegen.

Mijn BSO tegoed is op, kan ik nog wel een BSO vakantiedag afnemen?

Jazeker. Zolang er plaats is, is je kind welkom. De afgenomen extra dag wordt via de reguliere kinderopvang factuur in rekening gebracht. Kies hiervoor in de Ouder app ‘agenda’ en klik rechtsboven op ‘potlood’ en maak een keuze voor de dag. Kies in de rubriek ‘betaling’ ‘De aanvraag in rekening brengen op de factuur’.

Mijn BSO tegoed is minder dan 1 vakantiedag kan ik dit nog opmaken?

In BSO schoolvakantie weken is het mogelijk om het restant tegoed in te zetten t/m december van het jaar waarin het tegoed is toegekend. Een BSO vakantiedag bestaat uit 11 uur. Is je tegoed minder dan 11 uur dan kan dit aangevuld worden met extra afgenomen uren.

Hoe werkt dit?
Kies hiervoor in de Ouder app ‘agenda’ en klik rechtsboven op ‘potlood’ en maak een keuze voor de dag. Kies in de rubriek ‘betaling’ ‘De aanvraag in rekening brengen op de factuur’.

Noteer bij ‘opmerking’ dat je de resterende tegoeduren wilt gebruiken voor deze dag. Zodra wij deze opmerking ontvangen zullen alleen de resterende uren van deze dag via de reguliere kinderopvangfactuur in rekening worden gebracht.

Persoonlijke info/communicatie

Wat is het Kinderdagverblijf Dagboek en wat kan ik ermee?

Het dagboek is het communicatiemiddel in het ouderportaal wat de medewerkers van het kinderdagverblijf gebruiken om informatie over je kind met je te delen. Van kinderen tot 1 jaar wordt hier dagelijks op vermeld hoeveel je kind geslapen, gedronken en gegeten heeft. Daarnaast wordt met regelmaat voor alle kinderdagverblijf kinderen een persoonlijk stukje geschreven over het welbevinden van je kind en worden er foto’s en of filmpjes van je kind geplaatst. Dit om je een zo goed mogelijke indruk te geven van de belevenissen van uw kind.

Meeschrijven
Je hebt zelf ook de mogelijkheid om in het dagboek te schrijven en foto’s te plaatsen. Wanneer je kind de opvang verlaat, heb je nog 2 maanden de mogelijkheid om het dagboek te downloaden zodat je een leuke herinnering hebt voor later.

Dagboek downloaden of printen
Downloaden of printen kan via ‘dagboek lezen’. Klik op de button ‘dagboek printen’ en selecteer welke onderdelen je wilt printen of downloaden. Klik vervolgens op ‘printen’. Het dagboek wordt opgehaald en verschijnt op je scherm. Hier kun je het printen of met je rechtermuisknop ‘opslaan als’.
Het downloaden van filmpjes kan via het fotoalbum.

Kan ik medewerkers van de groep een bericht sturen via het ouderportaal?

Jazeker, dit kan. Via de rubriek ‘berichten’ kun je direct een bericht sturen naar de medewerkers van de groep. Deze worden dagelijks gelezen. Dit is een handige optie om praktische vragen te stellen zodat je bij de overdracht van je kind op de groep je volledig kunt richten op je kind en de overdracht.

Hoe kan ik een bericht terugsturen?

Als je in de instellingen hebt aangevinkt dat je een email wilt ontvangen zodra er een nieuw bericht geplaatst wordt, ontvang je het volledige bericht in je mail. Wil je reageren op dit bericht, klik dan onderin in het bericht op de link om in te loggen in het ouderportaal. Zodra je in het bericht staat in het ouderportaal kun je antwoorden op het bericht.

Kan ik mijn gekozen toestemmingen aanpassen?

Voor de start van de opvang vragen we je waarvoor je ons toestemming wilt geven als het gaat om de omgang met je kind. Vind je het bv. goed dat we samen met je kind wandelen buiten het terrein, en ga je akkoord met het plaatsen van beeldmateriaal in het ouderportaal en/of daarbuiten. Deze toestemmingen kun je inzien en wijzigen in de ouderapp dmv: Klik op ‘account’, de naam van je kind, kies ‘toestemmingen’ . Via een desktopversie zijn de toestemmingen te bereiken via ‘mijn gegevens / mijn toestemmingen’.

Kan ik push notificaties ontvangen?

Dat kan. Push notificaties (meldingen die worden getoond op je smartphone of tablet) zijn beschikbaar voor: foto’s, kinderdagverblijf dagboek, berichten, nieuws en aanvragen. Welke notificaties je wilt ontvangen is per onderwerp instelbaar.
Via de computer: Kijk bij ‘mijn gegevens’ – ‘mijn instellingen’.
Via de app: Klik rechtsonder op ‘Account’ en vervolgens op ‘notificaties’.

Waar kan ik mijn naw-gegevens inzien en/of wijzigen?

In de ouderportaal desktopversie in het onderdeel ‘mijn gegevens/mijn persoonlijke gegevens/mijn kindgegevens’ kun je zelf de gegevens aanpassen. Deze gegevens worden direct zichtbaar voor de medewerkers die deze informatie nodig hebben. Het gaat hier om o.a. uw adresgegevens, telefoonnummers en noodnummers. In de SKDD-ouder app is de desktopversie te bereiken via de button rechtsonder ‘Account’ kies aansluitend op ‘Naar ouderportaal’.
Wijzigt er iets in je situatie of zijn de gegevens niet compleet dan is het mogelijk dit direct zelf aan te passen. We hopen dat je de gegevens up-to-date kunt houden zodat we in noodsituaties altijd de juiste nummers hebben. Wijzigt je adres op een later moment geef dit dan door via info@skdd.nl

Kan ik mijn facturen inzien?

De maandelijkse kinderopvang factuur is zichtbaar in de desktopversie van het ouderportaal en desgewenst te downloaden. Deze vind je bij ’mijn gegevens/mijn facturen’.
In de SKDD-ouder app is de desktopversie te bereiken via de button rechtsonder ‘Overige’ kies aansluitend op ‘Naar ouderportaal’.

Waar vind ik in het ouderportaal meer informatie over het beleid, de medewerkers en andere praktische zaken?

Via de desktopversie van het ouderportaal vind je via de rubriek ‘mijn vestiging’ allerlei informatie over wie er op de locatie werken (incl. een foto); onze visie en missie; onze uitgangspunten als het gaat om voeding; het BSO activiteitenprogramma; het pedagogisch beleidsplan van de locatie en nog veel meer. In de SKDD-ouder app is de desktopversie te bereiken via de button rechtsonder ‘Account’ kies aansluitend op ‘Naar ouderportaal’.