Het SKDD ouderportaal
Laagdrempelige en gebruiksvriendelijke communicatie via de SKDD OuderApp in een afgesloten, veilige digitale omgeving.
SKDD Ouderportaal
Veelgestelde vragen
Inloggen/toegang
Hoe kan ik inloggen?
Het SKDD ouderportaal is op 3 manieren te bereiken:
• Via deze website (zie onderin elke pagina bij ‘snel naar‘ en klik op ‘Mijn SKDD ouderportaal’.
• Via de SKDD-app (genaamd ‘OuderApp van Konnect‘), te vinden via de App store/Playstore d.m.v. zoeken op ‘SKDD’.
• Via www.mijnskdd.ouderportaal.nl
App activeren? Vul in bij URL: mijnskdd (dus zonder https://) Het stukje ouderportaal.nl hoeft ook niet ingevuld te worden, dit staat al voorgevuld in de app.
Hoe en wanneer ontvang ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord?
Rond 6 weken voor de startdatum van de opvang ontvang je een activeringsmail van de leverancier (Konnect) met een link naar de inlogpagina van het portaal. Je gebruikersnaam is je e-mailadres zoals dat bij ons bekend is. Je kiest zelf een wachtwoord van minimaal 10 karakters waarin in elk geval een hoofdletter, kleine letter en een cijfer voorkomt.
Wat is mijn gebruikersnaam?
Je gebruikersnaam is je e-mailadres wat bij ons bekend is.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat kan ik doen?
Klik op ‘wachtwoord vergeten’ en vraag een nieuw wachtwoord aan. Je ontvangt per e-mail een nieuw wachtwoord. Vervolgens kun je weer inloggen met je gebruikersnaam (dit is je e-mailadres) en het nieuwe wachtwoord.
Ik heb een nieuw wachtwoord aangevraagd maar ontvang geen e-mail met mijn nieuwe wachtwoord
Het kan voorkomen dat de mail in je ongewenste-mail/spamfolder terecht is gekomen. Het is raadzaam deze map te controleren.
Het wachtwoord wordt verzonden naar het e-mailadres dat bekend is bij onze administratie. Vraag bij de medewerkers op de groep welk e-mailadres bij ons bekend is of neem contact op met onze afdeling Klantrelaties.
Ik heb alles goed gedaan maar inloggen in de app lukt nog steeds niet. Wat nu?
Dat is erg vervelend. A.d.h.v. onderstaande stappen kun je bekijken of iets anders aan de hand is:
- Als het inloggen plotseling niet meer werkt terwijl de URL, gebruikersnaam en wachtwoord niet veranderd zijn, probeer dan de optie ‘Met een ander account inloggen‘. Deze optie is beschikbaar vanaf het inlogscherm van de OuderApp. Je kunt hier dan opnieuw de bestaande gegevens invullen (URL: mijnskdd.ouderportaal.nl, je gebruikersnaam en wachtwoord) zodat er opnieuw verbinding wordt gemaakt met je account.
- Probeer via een browser (op een computer/laptop of telefoon) in te loggen in het Ouderportaal via www.mijnskdd.ouderportaal.nl. Als het lukt om hier in te loggen bevestigt dit dat je Ouderportaal-account in orde is. Mogelijk heeft je probleem dan te maken met een update.
- Check of zowel van de OuderApp als van het besturingssysteem van je telefoon de laatste updates zijn geïnstalleerd. Is dit nog niet het geval voer dan de beschikbare updates uit en probeer daarna opnieuw in de OuderApp in te loggen.
- Nog niet gelukt? Leeg dan het tijdelijke geheugen (cache) van de OuderApp op de telefoon. Dit doe je als volgt:
Android
Open het instellingenmenu en tik op ‘Apps’. Tik op de ‘OuderApp’ en tik vervolgens op ‘Opslag’ en in het nieuwe scherm op ‘Cache legen’.
Apple
Op een iPhone is het cache-geheugen niet met één druk op de knop te legen. De oplossing hiervoor is om OuderApp te verwijderen, vervolgens minimaal 24 uur te wachten, en daarna de OuderApp opnieuw te installeren. In die 24 uur zal iOS (het Apple besturingssysteem) het cache-geheugen opschonen. Probeer hierna opnieuw in te loggen in de OuderApp.
Lukt inloggen nog steeds niet, neem dan even contact met ons op.
Inloggen met een Passwordmanager
Wanneer je op je telefoon gebruik maakt van een passwordmanager (app/programma voor wachtwoordbeheer) gaat het inloggen in sommige gevallen niet goed. Na het invullen van de gegevens en het tikken op ‘Inloggen’ zal het scherm knipperen maar niet daadwerkelijk inloggen. De OuderApp is op dit moment nog niet 100% compatibel met alle passwordmanagers. De oplossing is om handmatig je logingegevens in te voeren en daarna in te loggen.
Ik ontvang de melding 'server kan niet worden bereikt'. Wat nu?
Wanneer je op het inlogscherm van de OuderApp de melding krijgt ‘De server kan momenteel niet worden bereikt, probeer het later opnieuw’ heb je een verkeerde URL ingevuld. In het veld URL hoeft alleen ‘mijnskdd‘ te worden ingevuld.
Dus geen https:// ervoor en ook het stukje .ouderportaal.nl hoeft niet ingevuld te worden, dit staat al voorgevuld in de app.
Wanneer je tikt op het stukje .ouderportaal.nl verandert dit in .revalidatieportaal.nl
Door hierop te tikken verandert het ook weer terug.
Hoeveel weken voor de start van de opvang kan ik inloggen?
Rond 6 weken voor de startdatum van de opvang ontvang je een activeringsmail van de leverancier (Konnect) met een link naar de inlogpagina van het portaal. Je gebruikersnaam is je e-mailadres zoals dat bij ons bekend is. Je kiest zelf een wachtwoord van minimaal 10 karakters waarin in elk geval een hoofdletter, kleine letter en een cijfer voorkomt.
Kan mijn partner ook een eigen inlog krijgen?
Het is mogelijk dat elke ouder een eigen ouderportaal-account activeert zodat je allebei via je eigen e-mail tijdig geïnformeerd wordt met het laatste nieuws en actuele foto’s. Om het ouderportaal te kunnen activeren is het van belang dat je e-mailadres bij ons bekend is. Activeer vervolgens je account d.m.v. het SKDD ouderportaal te openen en te klikken op ‘wachtwoord vergeten’. Twijfel je of je juiste e-mailadres bij ons bekend is, de medewerkers op de groep kunnen dit voor je bekijken. Ook kun je een mail sturen naar info@skdd.nl en we controleren het voor je.
Kan ik ook anderen toegang geven tot het ouderportaal?
In verband met privacy redenen is het niet mogelijk om anderen toegang te geven.
Wat gebeurd er met mijn ouderportaal gegevens na beëindiging van de opvang?
Na het beëindigen van de opvang wordt de toegang tot het ouderportaal van de meeste gegevens direct opgeheven. Van enkele gegevens verloopt de inzage op een wat later moment. Op die manier blijf je als ouder in de gelegenheid om informatie die nodig is voor de Belastingdienst later nog aan te kunnen leveren.
Wanneer wordt welk onderdeel van een account opgeheven:
• De eerste 2 weken na het einde van de opvang kan nog in het schriftje geschreven worden, foto’s toegevoegd worden en kunnen nog berichten ontvangen worden.
• De eerste 6 weken na beëindiging kan het schriftje en het beeldmateriaal nog gedownload worden. Er kunnen geen wijzigingen meer aangebracht worden.
• Na deze periode blijft inloggen met beperkte toegang mogelijk: alleen de persoonlijke gegevens, facturen en kinderopvang-jaaropgave(n) zijn zichtbaar en te downloaden tot 5 jaar na de einddatum van de plaatsing.
Je account eerder verwijderen?
Dat kan. Houd er wel rekening mee dat je dan geen inzage meer hebt in je kinderopvang-jaaropgaven en facturen. Stuur een mail naar info@skdd.nl en wij zorgen ervoor dat je volledige account wordt verwijderd.
Foto's / filmpjes
Wie kan de foto's en filmpjes zien in het ouderportaal?
De foto’s en filmpjes zijn alleen zichtbaar voor de ouders van de groep(en). We gaan hier zorgvuldig mee om en delen alleen beeldmateriaal als ouders hiervoor toestemming hebben gegeven. Vanuit het ouderportaal is het niet mogelijk om foto’s of filmpjes te plaatsen op social media. De omgeving van het ouderportaal is afgesloten. Zonder inlogcodes kunnen de foto’s en filmpjes niet bekeken worden.
We vragen je om geen beeldmateriaal van kinderen, ouders, medewerkers te maken of te delen zonder dat je hier toestemming voor hebt van de betreffende persoon of de ouder.
Kan ik beeldmateriaal downloaden?
Ja, dat kan. Log hiervoor in op het ouderportaal via een pc en klik op ‘fotoboek – foto album bekijken’ en kies ‘foto’s downloaden’. Je kunt hier meerdere foto’s tegelijk downloaden. Ook filmpjes zijn op deze manier te downloaden. Wanneer je kind de opvang verlaat, heb je nog 2 maanden de mogelijkheid alle beelden ineens te downloaden zodat je een leuke collectie hebt van alle jaren.
Fotoboek afdrukken
De foto’s van je kind kun je vanuit het SKDD ouderportaal af laten drukken in een fotoboek, samengesteld door ‘Van Madelief’. Je kiest zelf welke foto’s je wilt meenemen en je kunt de foto’s bewerken. Leuk voor nu om samen door te bladeren, maar ook leuk voor later als ze groot zijn. Bekijk hier de video. Op de website www.vanmadelief.nl vind je alle info en kosten.
Ga naar je OuderApp of het Ouderportaal en klik op “fotoboek maken” onder Albums. Zodra je je fotoboek hebt besteld, wordt deze binnen 5 dagen bij je thuis afgeleverd.
Kan ik beeldmateriaal delen?
Vanuit het ouderportaal bieden we geen mogelijkheid om beeldmateriaal te plaatsen op social media. Dit om te voorkomen dat ouders ongewenst beelden waarop ook andere dan de eigen kinderen staan, online zetten.
Wij vragen je om integer om te gaan met beeldmateriaal waarop ook kinderen van andere ouders zichtbaar zijn. Bedenk dat de andere ouder er bezwaar tegen kan hebben dat je foto’s van zijn of haar kind openbaar maakt en doe dit dan ook niet ongevraagd.
We vragen je ook om geen beeldmateriaal van kinderen, ouders, medewerkers te maken zonder dat je hier toestemming voor hebt van de betreffende persoon of de ouder.
Kan ik de foto’s ook bekijken via de SKDD ouder app?
Dat kan zeker. Het is mogelijk dat er een markering en de na(a)m(en) van kind(eren) zichtbaar zijn op de foto. Als je klikt op ‘details’ wordt de markering verborgen en is de foto nog beter zichtbaar.
Extra opvang / BSO vakantie opvang
Hoe vraag ik een BSO vakantiedag of opvang op een schoolsluitingsdag aan?
Dit kan via de SKDD OuderApp:
Ga naar ‘agenda’ en klik linksonder op het agenda icoon.
Klik de gewenste dag aan.
Klik bij betaling op ‘Hoe wil ik de opvang voldoen?’. Als je tegoeduren hebt zie je hier je saldo en kun je kiezen om deze in te zetten.
Een extra dag kan alleen worden goedgekeurd als er ruimte is op de groep.
Voor meerdere kinderen tegelijk een dag aanvragen:
Via de computer kun je aanvragen doen voor meerdere dagen en meerdere kinderen tegelijk: Klik op mijn gegevens / aanvragen / dag aanvragen. Ook kan dit via: mijn gegevens / mijn opvangkalender / dag aanvragen.
Onderin de aanvraag heb je de mogelijkheid om te kiezen of de aanvraag alleen goedgekeurd mag worden als die mogelijk is voor al je kinderen of individueel behandeld moeten worden. Klik hiervoor onderin de aanvraag bij ‘verwerking’ op ‘als geheel beoordelen/verwerken’.
Kan ik ook incidenteel een extra dag aanvragen in het kinderdagverblijf, een BSO-middag in een schoolweek of een ochtend in de peuterspeelgroep?
We begrijpen dat het fijn is als je soms eenmalig van de opvang gebruik kan maken op een andere dag. Dit kan zijn door een extra dag af te nemen of de opvangdag eenmalig te ruilen naar een andere dag. We zien echter dat we deze service op dit moment niet kunnen bieden. De krapte op de arbeidsmarkt die in de hele sector speelt laat dit helaas niet toe. In verband met deze personeelskrapte is het honoreren van extra- ruildagen voorlopig daarom niet mogelijk. Met deze tijdelijke aanpassing houden we ruimte om vaker bij onverwachte ziekte een groep open te houden.
Ruilen
Kan ik incidenteel een opvangdag ruilen?
We begrijpen dat het fijn is als je soms eenmalig van de opvang gebruik kan maken op een andere dag. Dit kan zijn door een extra dag af te nemen of de opvangdag eenmalig te ruilen naar een andere dag. We zien echter dat we deze service op dit moment niet kunnen bieden. De krapte op de arbeidsmarkt die in de hele sector speelt laat dit helaas niet toe. In verband met deze personeelskrapte is het honoreren van extra- ruildagen voorlopig daarom niet mogelijk. Met deze tijdelijke aanpassing houden we ruimte om vaker bij onverwachte ziekte een groep open te houden.
Afwezig melden
Hoe moet ik mijn kind afmelden?
Ga in de OuderApp naar ‘mijn kind’ en klik bovenin op ‘afwezig melden’ en kies de datum of periode.
Bij afmeldingen die langer dan 2 maanden in de toekomst plaatsvinden zie je een melding ‘ Je ziet tot …datum … de geplande groepen, na deze datum is geen detailplanning bekend.’
Deze melding kun je negeren. Selecteer een reden (bijvoorbeeld vakantie) en kies voor aanvraag indienen.
De groep ontvangt deze melding direct, je hoeft hierover niet meer te bellen of te mailen.
Tegoeden
Waar kan ik zien of en hoeveel tegoed uren ik heb opgebouwd?
In de ouderportaal desktopversie in de rubriek ‘mijn gegevens / mijn tegoeden’ is zichtbaar of en hoeveel tegoed je hebt opgebouwd. In de SKDD-ouder app is de desktopversie te bereiken via de button rechtsonder ‘Account’ kies aansluitend op ‘Naar ouderportaal’.
De hoogte van je BSO-pakket tegoed is afhankelijk van het gekozen BSO-opvangpakket. Meer over de BSO-pakketten vind je hier…
Voor de peuterspeelgroepen zijn tegoeduren niet van toepassing.
Hoe kan ik tegoeduren inzetten?
Je opgebouwde tegoeduren kun je inzetten voor een gemiste wendag- studiedag (KDV) of schoolvakantiedag / schoolsluitingsdag (BSO):
Via de app: Klik onderin rechts op ‘Overige’ en aansluitend op ’tegoeden’.
Via de computer kun je aanvragen doen voor meerdere dagen en meerdere kinderen tegelijk: Klik op mijn gegevens / aanvragen / dag aanvragen.
Ook kan dit via: mijn gegevens / mijn opvangkalender / dag aanvragen.
Kies in de aanvraag ‘met tegoed voldoen’.
Waar kan ik in het ouderportaal een BSO jaaroverzicht vinden met de schoolvakanties en schoolsluitingsdagen?
In de ouderportaal desktopversie in de rubriek ‘mijn gegevens / mijn opvangkalender’ zie je de schoolvakanties en schoolsluitingsdagen die bij ons bekend zijn. Vanaf deze plek kun je makkelijk aanvragen indienen, bekijken wat je al eerder hebt aangevraagd of de status van eerder aangevraagde dagen bekijken.
In de Ouder app is de desktopversie te bereiken via de button ‘Account’, klik aansluitend op ‘Naar ouderportaal’.
Let op: Alleen de schoolvrije dagen die bij ons bekend zijn staan hierin vermeld. Het komt voor dat de school aanpassingen heeft gedaan die nog niet bij ons bekend zijn. Mis je een sluitingsdag in de kalender stuur dan een bericht naar de groep zodat deze dag in de kalender kan worden toegevoegd.
Mijn BSO tegoed is op, kan ik nog wel een BSO vakantiedag afnemen?
Jazeker. Zolang er plaats is, is je kind welkom. De afgenomen extra dag wordt via de reguliere kinderopvang factuur in rekening gebracht. Kies hiervoor in de Ouder app ‘agenda’, vervolgens rechtsonder op het agenda-icoon en kies ‘dag aanvragen’. Kies vervolgens de datum. Als het tegoed op is dan wordt er vermeld dat de uren in rekening worden gebracht via een factuur.
Mijn BSO tegoed is minder dan 1 vakantiedag kan ik dit nog opmaken?
In BSO schoolvakantie weken is het mogelijk om het restant tegoed in te zetten t/m december van het jaar waarin het tegoed is toegekend. Een BSO vakantiedag bestaat uit 11 uur. Is je tegoed minder dan 11 uur dan kan dit aangevuld worden met extra afgenomen uren.
Hoe werkt dit?
Kies hiervoor in de Ouder app ‘agenda’ en klik rechtsboven op ‘potlood’ en maak een keuze voor de dag. Kies in de rubriek ‘betaling’ ‘De aanvraag in rekening brengen op de factuur’.
Noteer bij ‘opmerking’ dat je de resterende tegoeduren wilt gebruiken voor deze dag. Zodra wij deze opmerking ontvangen zullen alleen de resterende uren van deze dag via de reguliere kinderopvangfactuur in rekening worden gebracht.
Persoonlijke info/communicatie
Wat is het Kinderdagverblijf Dagboek en wat kan ik ermee?
Het dagboek is het communicatiemiddel in het ouderportaal wat de medewerkers van het kinderdagverblijf gebruiken om informatie over je kind met je te delen. Van kinderen tot 1 jaar wordt hier dagelijks op vermeld hoeveel je kind geslapen, gedronken en gegeten heeft. Daarnaast wordt met regelmaat voor alle kinderdagverblijf kinderen een persoonlijk stukje geschreven over het welbevinden van je kind en worden er foto’s en of filmpjes van je kind geplaatst. Dit om je een zo goed mogelijke indruk te geven van de belevenissen van je kind.
Meeschrijven
Je hebt zelf ook de mogelijkheid om in het dagboek te schrijven en foto’s te plaatsen. Wanneer je kind de opvang verlaat, heb je nog 2 maanden de mogelijkheid om het dagboek te downloaden zodat je een leuke herinnering hebt voor later.
Dagboek downloaden of printen
Downloaden of printen kan via ‘dagboek lezen’. Klik op de button ‘dagboek printen’ en selecteer welke onderdelen je wilt printen of downloaden. Klik vervolgens op ‘printen’. Het dagboek wordt opgehaald en verschijnt op je scherm. Hier kun je het printen of met je rechtermuisknop ‘opslaan als’.
Het downloaden van filmpjes kan via het fotoalbum.
Kan ik medewerkers van de groep een bericht sturen via het ouderportaal?
Jazeker, dit kan. Via de rubriek ‘berichten’ kun je direct een bericht sturen naar de medewerkers van de groep. Deze worden dagelijks gelezen. Dit is een handige optie om praktische vragen te stellen zodat je bij de overdracht van je kind op de groep je volledig kunt richten op je kind en de overdracht.
Hoe kan ik een bericht terugsturen?
Als je in de instellingen hebt aangevinkt dat je een email wilt ontvangen zodra er een nieuw bericht geplaatst wordt, ontvang je het volledige bericht in je mail. Wil je reageren op dit bericht, klik dan onderin in het bericht op de link om in te loggen in het ouderportaal. Zodra je in het bericht staat in het ouderportaal kun je antwoorden op het bericht.
Kan ik mijn gekozen toestemmingen aanpassen?
Voor de start van de opvang vragen we je waarvoor je ons toestemming wilt geven als het gaat om de omgang met je kind. Vind je het bijvoorbeeld goed dat we samen met je kind wandelen buiten het terrein, en ga je akkoord met het plaatsen van beeldmateriaal in het ouderportaal en/of daarbuiten. Deze toestemmingen kun je inzien en wijzigen in de ouderapp door middel van: Klik op ‘account’, de naam van je kind, kies ’toestemmingen’. Via een desktopversie zijn de toestemmingen te bereiken via ‘mijn gegevens / mijn toestemmingen’.
Kan ik push notificaties ontvangen?
Dat kan. Push notificaties (meldingen die worden getoond op je smartphone of tablet) zijn beschikbaar voor: foto’s, kinderdagverblijf dagboek, berichten, nieuws en aanvragen. Welke notificaties je wilt ontvangen is per onderwerp instelbaar.
Via de computer: Kijk bij ‘mijn gegevens’ – ‘mijn instellingen’.
Via de app: Klik rechtsonder op ‘Account’ en vervolgens op ‘notificaties’.
Waar kan ik mijn naw-gegevens inzien en/of wijzigen?
In de ouderportaal desktopversie in het onderdeel ‘mijn gegevens/mijn persoonlijke gegevens/mijn kindgegevens’ kun je zelf de gegevens aanpassen. Deze gegevens worden direct zichtbaar voor de medewerkers die deze informatie nodig hebben. Het gaat hier om o.a. adresgegevens, telefoonnummers en noodnummers. In de SKDD-ouder app is de desktopversie te bereiken via de button rechtsonder ‘Account’ kies aansluitend op ‘Naar ouderportaal’.
Wijzigt er iets in je situatie of zijn de gegevens niet compleet dan is het mogelijk dit direct zelf aan te passen. We hopen dat je de gegevens up-to-date kunt houden zodat we in noodsituaties altijd de juiste nummers hebben. Wijzigt je adres op een later moment geef dit dan door via info@skdd.nl.
Kan ik mijn facturen inzien?
De maandelijkse kinderopvang factuur is zichtbaar in de desktopversie van het ouderportaal en desgewenst te downloaden. Deze vind je bij ’mijn gegevens/mijn facturen’.
In de SKDD-ouder app is de desktopversie te bereiken via de button rechtsonder ‘Overige’ kies aansluitend op ‘Naar ouderportaal’.
Waar vind ik in het ouderportaal meer informatie over het beleid, de medewerkers en andere praktische zaken?
Via de desktopversie van het ouderportaal vind je via de rubriek ‘mijn vestiging’ allerlei informatie over wie er op de locatie werken (incl. een foto); onze visie en missie; onze uitgangspunten als het gaat om voeding; het BSO activiteitenprogramma; het pedagogisch beleidsplan van de locatie en nog veel meer. In de SKDD-ouder app is de desktopversie te bereiken via de button rechtsonder ‘Account’ kies aansluitend op ‘Naar ouderportaal’.